Opel meldde donderdag dat het de geplande productie van SUV’s in Antwerpen
overbrengt naar Zuid-Korea.

Plan is dat Opelwerknemers uit heel Europa dinsdag protesteren in Antwerpen. "De
schending van de afspraak om de kleine SUV’s in Antwerpen te bouwen, gaat
ons allen aan”, zei voorzitter Klaus Franz van de Europese ondernemingsraad
vrijdag.

De ondernemingsraad verwerpt ook plannen van Opelchef Nick Reilly om de
verplaatsing te betalen door de lonen van de werknemers in Europa te
matigen. Het management wil zo 265 miljoen euro vrijmaken.

Alternatieven sluiting?
De Duitse vakbond IG Metall noemde de sluiting in Antwerpen eerder al "een
oorlogsverklaring aan alle Europese werknemers bij Opel. Het management zit
in op een kaalslag en concurrentie tussen de vestigingen.”

De Vlaamse premier Kris Peeters probeert nog alternatieven te zoeken voor
slutiing van de vestiging, waar 2600 mensen in juni op straat komen te
staan.

Brussel trekt portemonnee
De Europese Commissie staat klaar om de portemonnee te trekken voor de
duizenden ontslagen werknemers in Antwerpen door de sluiting van de
Opelfabriek. De sluiting voldoet aan de criteria voor EU-fondsen om
werknemers naar een andere baan te begeleiden, aldus de woordvoerster van
voorzitter José Manuel Barroso van de Europese Commissie.

De EU heeft sinds enkele jaren een zogeheten globaliseringsfonds. Dat moet de
pijn verzachten als productie wordt overgebracht naar landen met lagere
lonen, zoals Opel nu doet naar Zuid-Korea.

EU-commissaris Neelie Kroes (Concurrentie) had Duitsland vorig jaar nog
gewaarschuwd dat de Duitse staatssteun aan Opel er niet toe mocht leiden dat
Opel alleen fabrieken buiten Duitsland zou sluiten.

"Het voorlopige plan dat we eind november van Opel kregen over de sanering
leek te zijn gebaseerd op commerciële gronden, niet op politieke redenen'',
zei een woordvoerder van Kroes vrijdag. Zodra Opel een definitief plan
indient, zal Brussel dat opnieuw beoordelen op eventuele illegale
staatssteun.

Lees ook:

Opel fabriek Antwerpen gaat dicht

4000 Banen weg bij Opel in Duitsland

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl